Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego (USC) należy w szczególności:
-
Sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów.
-
Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw, zgonów.
-
Wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
-
Wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego.
-
Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
-
Wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo.
-
Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego okresu oczekiwania.
-
Dokonywanie czynności materialno - technicznych w sprawach:
-
przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
-
rejestracji urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli w państwie zdarzenia nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego,
-
uzupełnienia aktu stanu cywilnego,
-
sprostowania aktu stanu cywilnego,
-
odtworzenia aktu stanu cywilnego sporządzonego w Polsce i za granicą;
-
Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
-
Przyjmowanie oświadczeń w sprawach:
-
uznania ojcostwa,
-
nadania dziecku nazwiska w trybie art. 90 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
-
zmiany imienia dziecka,
-
powrotu małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
-
Prowadzenie archiwum USC.
-
Bieżące prowadzenie rejestru stanu cywilnego polegające na nanoszeniu zmian dotyczących stanu cywilnego osób, w oparciu o prawomocne orzeczenia sądów, ostateczne decyzje, odpisy z akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu, w formie wzmianek dodatkowych.
-
Prowadzenie akt zbiorowych i skorowidzów dla ksiąg stanu cywilnego.
-
Zamieszczanie przypisków do aktów stanu cywilnego.
-
Powiadamianie innych urzędów o sporządzonych aktach stanu cywilnego i zarejestrowanych zmianach.
-
Nanoszenie wzmianek o rozwodach orzeczonych w państwach Unii Europejskiej w oparciu o Rozporządzenie Rady (WE) NR 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r. dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1347/2000.
-
Wpisywanie wzmianek dodatkowych i zamieszczanie przypisków w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych, jeżeli orzeczenia te podlegają uznaniu na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego lub innych właściwych przepisów.
-
Prowadzenie postępowań z zakresu zmiany imion i nazwisk.
-
Sporządzanie aktów urodzeń na podstawie postanowień sądu.
-
Przygotowywanie projektów wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie”.
-
Prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie realizowanych spraw.
-
Występowanie o nadanie numeru PESEL dla dzieci nowonarodzonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia.
-
Wprowadzanie do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL.
-
Weryfikowanie oraz aktualizowanie danych figurujących w rejestrze PESEL w oparciu o naniesione zmiany w aktach stanu cywilnego.
-
Usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL.
-
Realizowanie zleceń przeniesienia aktów do rejestru stanu cywilnego.
-
Przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego.
-
Wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.
-
Wydawanie zaświadczeń o przyjętych sakramentach.
-
Wydawanie decyzji odmownych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
|